Welke maat skischoen moet je kiezen?

De juiste maat skischoen is heel belangrijk. Maar hoe bepaal je welke maat skischoen je hebt? Schoenen passen is nooit eenvoudig. Maar waar je bij een paar leren schoenen als verkoper nog kan voelen waar de teen zit, en hoeveel ruimte er bij de hak is, moet je bij skischoenen het helemaal zelf aangeven. Skischoenen moeten comfortabel zitten maar toch goed aansluiten om steun te geven. Vergeet niet dat je op de ski doorgaans veel meer door de knieën gaat dan wanneer je gewoon loopt. Je hielen worden dan naar achteren gedrukt waardoor bij de teen meer ruimte ontstaat. Bovendien stuur je met je voeten, onderbenen en knieën en is het dus heel belangrijk dat eventuele afwijkingen (bijv. x benen, o benen) op tijd aan het licht komen.

Enkele tips wanneer je op zoek bent naar de juiste maat skischoen:

  • Koop je skischoen nooit te groot, dus zeker niet op de groei. Draag geen dikke sokken als je gaat passen. Pas meerdere skischoenen. Kies een rustig moment en ga aan het einde van de dag of na zware inspanning. Na een paar uur skiën kunnen je skischoenen wel een halve maat groter/ruimer aanvoelen.

  • De juiste maat skischoen. Hiervoor heb je de lengte van je voet in centimeters nodig. Die is natuurlijk nooit precies in hele centimeters, bijvoorbeeld 25, 8 cm. Maar skischoenen kennen alleen hele maten. De binnenschoen met een dunne of dikke inlegzool zorgen ervoor dat de skischoen precies goed aansluit. Is de skischoen nog te ruim, dan kan je nog een extra dikke inlegzool in je binnenschoen doen. Heb je bijvoorbeeld een lengte van 24,8 cm gemeten dan kies je maat 25. Tenzij je een pro bent. Dan kies je voor een maat kleiner om er zeker van te zijn dat je voet in de skischoen niet kan bewegen.

  • Let op je houding, als je past. Pas je schoenen met gebogen knieën en met de schoenen gesloten. Hierdoor schuift je voet naar achteren en verplaatst je gewicht van tenen naar hielen. Net als op de ski! In deze houding moeten je tenen de voorkant NIET raken.

  • Gebruik een inlegzool of nog beter, laat er eentje op maat maken. Dat is goed voor het draagcomfort èn voor de juiste stand van je voet en enkel. Met doorgezakte voeten krijg je last van de binnenkant van je enkels en liggen je ski’s niet vlak op de sneeuw. Dit kan overigens wel gecompenseerd worden (zie canting en alignment)

  • Kies als beginnende skiër niet voor te stijve (hoge flex) schoenen. Hoe stijver de schoen, hoe moeilijker je druk kunt uitoefenen op je ski en hoe moeilijker het sturen is.

  • Het aantal sluitingen zegt niets over draagcomfort. Wel dat je je schoen heel precies kunt laten aansluiten, en dat is voor iedere skiër op elk niveau belangrijk. Met twee sluitingen lukt dat niet. We adviseren skischoenen te kopen met minimaal 4 sluitingen en klittenband. Doe ze vooral niet te strak in het begin. Dat levert alleen maar koude voeten op.

  • Heb je last van kramp, dan heb je waarschijnlijk een te grote schoenmaat gekocht.

  • Is je schoenmaat correct (zie bovenstaande tips) dan kun je een thermo vormfit binnen schoen proberen, deze vormt zich naar je voet.

  • Bootfitter: Dat kan zeker helpen. Dan maken wij aanpassingen aan de binnen en ook aan de harde buitenschoen. Kom langs of maak een afspraak. 

Copyright © SkiCenter.nl, Inc. All rights reserved.